Rabu, 18 Ogos 2010

Apakah Matlamat Penubuhan PKR?



Asslamualaikum dan salam 1Malaysia kepada semua pembaca blog Ragam 1Malaysia.Sebelum aku menulis pendapat aku tentang Apakah Matlamat Penubuhan PKR.Aku coretkan dulu tentang sejarah awal penubuhan Parti Keadilan Nasional yang kononnya adil kepada semua.Iye ke?

Parti Keadilan Rakyat telah dilahirkan selepas pemecatan Anwar Ibrahim daripada sebagai Timbalan Perdana Menteri,Timbalan Presiden UMNO dan keahlian UMNO pada 2 September 1998.Sekumpulan NGO dan Perti Pembangkang kemudian menubuhkan Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK).Pendokong reformasi kemudian menubuhkan Pergerakan Keadilan Sosial (ADIL) untuk dijadikan platform kepada perjuangan mereka.


Masalah untuk menubuhkan Parti Politik menyebabkan Gerakan Reformarsi mengambil alih sebuah parti kecil yang telah ditubuhkan pada tahun 1990.Pelancaran Parti Keadilan Nasional telah dilancarkan pada 4 April 1999.Dan Datin Seri Wan Azizah telah dilantik sebagai Presiden untuk memimpin parti tersebut.

                        

Aku ingat lagi pada masa tu ramai kawan-kawan aku yang mengibarkan bendera PKR yang diletakkan pada motor mereka.Aku pernah bertanya kepada mereka,untuk apa mereka bawa bendera PKR ni?Mereka kata UMNO tak maenlah sekarang ni,ni zaman reformasi kata mereka.Oleh kerana bapa aku seorang ahli politik diperingkat cawangan aku bertanya kepada dia kenapa Anwar di pecat.Dari situ lah aku mendapat jawapan yang tepat,kerana pada masa tu ramai orang-orang UMNO dari peringkat Bahagian datang kerumah aku.



Untuk pengetahuan semua,aku cukup suka dengan Anwar Ibrahim ni.Sebab Anwar boleh membuat  seseorang seolah-olah  di hipnonis oleh tutur kata yang penuh semangat yang beliau lontarkansetiap kali berucap.Kalau benda yang tak wujud,tapi bila Anwar cakap benda tu wujud orang akan percaya.Ini pun boleh membahayakan kesihatan ni.Hahaha...Anwar ni pun bukan sembarangan orang semasa dipecat,maklumlah orang bakal jadi PM mestilah mempunyai pengaruh yang besarkan.Dalam setiap sendi UMNO ada orang Anwar,boleh dikatakan pada masa tu 60% dalam kepimpinan UMNO adalah orang Anwar.

Aku pun dah boring nak tulis tentang selok belok dan sejarah wujudnya parti yang bernama Parti Keadilan Rakyat nih.Yang mana telah capai tahap otai politik mesti da tau kan.Tapi apakah matlamat sebenar Penubuhan PKR?

                   


Bagi aku penubuhan PKR hanyalah untuk membela Anwar yang kononya telah dianaya dan difitnah.Alamak..Kalau dah salah tu tetap salah.Pada masa tuh ramai gak orang yang tak pakai akal ni melaungkan reformasi.Apa da...Anwar kena tangkap kita nak bela,kalau kita kena tahan Polis siapa pulak nak bela kita dan sapa lak nak bagi mkn minum anak bini kita kat umah.Tu pun tak boleh nak pikir pakai otak ke.Kalau aku kena tangkap pun aku nak tubuhkan parti politik gak lah.Sengal betul korang ni.



Ada yang kata PKR ditubuhkan untuk perang rasuah?Aik..dulu masa Anwar dalam UMNO kenapa dia tak perang rasuah?Bila kena pecat baru nak perang rasuah,ke da tak dapat makan rasuah agi sebab tuh nak perang.

Satu lagi pendapat aku,sekiranya satu hari nanti Anwar menjadi PM habislah musuh-musuh yang selama ini dia dendami,jaga-jaga Cik Salmah(tu aku pinjam dialog P.Ramlee jap).Hahaha....Itu salah satu motif penubuhan PKR ni.Dia peduli apa orang nak cakap.Kuasa dah ada kat tangan kalau tak digunakan rugi,betul tak?Jaga-jagalah korang orang Melayu,takde pemimpin yang sempurna,tapi sekurang-kurangnya UMNO boleh membantu orang Melayu.Jangan dengar dakyah penipuan PKR ni.Tengok je contoh kat Selangor yang dibawah pimpinan PKR.Apa dah jadi?Lu pikirlah sendiri bro....


Ala..kalau dalam 50 Dalil Kenapa Anwar Tidak BOleh Menjadi PM banyak kelemahan Anwar.Bagi aku dalam politik ni kalau takat cantas-mencantas tu perkara biasa.Siapa yang cakap diorang ahli politik ni jujur.Boleh bagi aku 3 nama pemimpin politik yang jujur?Hampeh...kebanyakannya kerja untuk poket sendiri saje.kawan-kawan yang rapat pun tumpang sawab gak.Sebab tu la DEB tak boleh mencapai sasaran 30% penguasaan bangsa Melayu dalam ekonomi Malaysia.Betul tak?Tak payahlah nak tolak sini tolak sana,nak slahkan sana sini.Dah nama orang politik,sikap salah menyalah tu memang amalan diorang.Sebenarnya diorang tu pun bukan betul sangat.Saja nak tunjuk hebat pada pengikut diorang.


Yang pengikut ni pulak pikr tak guna akal,2 yang maen sondol je tu.Silap-silap sondol,tu yang tersondol lobang belakang,mula-mula rasa bersalah,tapi lama-kelamaan rasa sedap pulak pulun aje la kate diorng.Ahakz...Untunglah tokey Kilang Sodomie Bhd ni.Silap haribulan kat Malaysia ni pun ada 1 lagi laut Mati.Hahaha...Jangan jadi kat kampung aku sudahlah.Kalau nak jadi biarlah belah-belah utara jadi aku tak kena percikannya.Wahai kepada manusia,ingatlah jangan cuba permainkan hukum ALLAH,jangan makan Sodomie dan jangan jd Sodomie.Elo Bro..Nabi tak mengaku Umat Bro..Korang nak mintak tolong dangan sapa nnti.Jangan marah ar...:)


0 ulasan: