Selasa, 10 Ogos 2010

Kontroversi Cawat Besi .

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia kepada semua pembacablog Ragam 1Malaysia.Beberapa hari yang lepas aku ada bersembang dengan rakan-rakan,tah macammana salah sorang kawan aku ni terpacul cerita berkenaan haruan makan anak yang dia baca di sebuah akhbar tempatan.Dalam sibuk-sibuk kami berbual salah seorang bercakap anak-anak perempuan yang duduk kat umah ni pun kena pakai cawat besi.




Aahkz..tengok cawat besi yang kat atas tu..Ni kira model moden la ni,Mungkin kita boleh ketawa bila bercakap isu cawat besi ni.Aku tidak berniat untuk menyinggung hati kaum Hawa,hanya untuk pengetahuan untuk kita semua.




Sebenarnya dalam Malaysia isu cawat besi ni mungkin sensitif sikit.Sebagai contoh isu cawat besi ini pernah dibangkitkan pada 1976 di dalam dewan undangan Nederi Johor oleh bekas ADUN Benut Jalok Daeng Malibok bagi menjawab berikutan isu keruntuhan moral wanita pada masa itu.





Pada tahun 2002,Tan Sri Isa Samad menyarankan pemakaian cawat besi kepada kaum wanita supaya dapat mengelakkan diri dari dirogol.Walaupun ramai yang menganggap isu ini sensitif ianya bukanlah jalan penyelesaian yang baik http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_09.htm&arc=hive korang pergi la tengok  sendiri kat link yang diatas untuk melihat kontroversi isu cawat besi ni.Kalau nak elak dari di rogol orang sekarang ni dah kisah sangat tentang cawat besi ni,sebab orang sekarang ni banyak minta supaya dirogol dari mengelak diri dirogol betul tak?Yang ikut fesyen tu kadang-kadang seluar kecik pon diorang tak pakai.Orang macam ni nak ke pakai cawat besi?Hahaha..Apa-apa pun tu korang punya pasal,kalau kena rogol bukan aku.Hahahaha..Okeyla siapa-siapa yang ada cerita yang ingin dikongsi bersama emailkan kepada ragam1Malaysia@gmail.com.Mungkin tu x kesahlah,cerita jumpa hantu ke,kisah hitam ke atau apa pun.

0 ulasan: